Konferencja Kompetencje zawodowe wobec przyspieszonego rozwoju technologicznego i ich wpływ na rynek pracy 2025
20 września mieliśmy zaszczyt spotkać się podczas konferencji WSZiP "Kompetencje zawodowe wobec przyspieszonego rozwoju technologicznego i ich wpływ na rynek pracy".
To był dzień pełen inspirujących wystąpień, wartościowych dyskusji i wymiany doświadczeń między ekspertami, wykładowcami i uczestnikami. Razem zastanawialiśmy się nad rolą sztucznej inteligencji w rozwoju kariery, wyzwaniami związanymi z rynkiem pracy młodego pokolenia oraz nad tym, jak zadbać o dobrostan w świecie nieustannych zmian. Załączamy fotografie z tego wydarzenia.
Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentom, gościom oraz partnerom za obecność i aktywne uczestnictwo, a także pokazanie różnorodnych perspektyw i wrażliwości. Państwa zaangażowanie sprawiło, że to wydarzenie było wyjątkowe!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podsumowanie szkolenia oraz Konferencji zorganizowanych w Wyższej Szkole Zarządzania i Psychologii w dniu 20 września 2025 roku
Szkolenie, prowadzone w formie warsztatów, dotyczyło praktycznego wykorzystania narzędzi AI do pracy w uczelni wyższej i było prowadzone przez dr Alicję Malewicz - Pełczyńską w godzinach 10.30 – 12.00. Brało w nim udział 20 osób, pracowników administracyjnych oraz naukowych. Każdy z uczestników przygotował własny problem badawczy oraz prezentację. Pozwalało to dostosować szkolenie do indywidualnych zainteresowań każdego pracownika. W trakcie szkolenia każdy uczestnik skorzystał z narzędzi AI do opracowania literatury przedmiotu, opisu danego problemu badawczego w formie tekstowej oraz formie głosowej. Kolejna część podsumowania dotyczy Konferencji.
Konferencję na temat „Kompetencje zawodowe wobec przyspieszonego rozwoju technologicznego i ich wpływ na rynek pracy”, zorganizowano w murach Wyższej Szkoły Zarządzania i Psychologii w Poznaniu, w dniu 20 września 2025 roku. W konferencji wzięło udział 51 osób, pracowników, wykładowców oraz przedstawicieli praktyki gospodarczej, w tym członkowie Rady Pracodawców funkcjonującej w Uczelni. Konferencję otworzyła dr Magdalena Mazik – Gorzelańczyk, prof. WSZIP, rektor WSZiP w Poznaniu a prowadzenie obrad spoczywało w ręku prof. dra hab. Henryka Mruka.
Konferencja składała się z trzech części. W pierwszej części, referat wprowadzający do dyskusji wygłosiła dr Alicja Malewicz - Pełczyńska, pod tytułem „Jak świadomie czerpać z szerokiego spektrum narzędzi AI w kontekście rozwoju kariery zawodowej?”. Następnie dr Jacek Matarewicz, jako ekspert, podzielił się refleksjami na temat znaczenia AI na rynku usług prawniczych, po czym rozpoczęła się ożywiona, wielowątkowa dyskusja na temat perspektyw związanych z wykorzystaniem AI w sferze rynku pracy oraz kształcenia na poziomie wyższym.
W trakcie dyskusji poruszano różne tematy, odwołując się do przykładów ze świata, bowiem wielu uczestników Konferencji ma kontakty międzynarodowe. Do wypowiedzi dra J. Matarewicza nawiązali inni prawnicy - A. Skomra, przedstawiciel sądownictwa administracyjnego oraz M. Urbańska, radca prawny. Wypowiedzi koncentrowały się na ważnych zagadnieniach formułowania pism procesowych oraz ogólnych regulacji prawnych z tym związanych. Wadliwie formułowane pism procesowych „zaśmiecają” istniejące w systemach informacje tworząc błędne koło, bowiem prawnicy oraz sądy mają obowiązek udzielenia odpowiedzi na każdy, nawet fikcyjny argument zawarty w piśmie procesowym.
O gotowość instytucji do pracy z fałszywymi treściami tworzonymi przy udziale AI pytał A. Brzęczkowski. Pani I. Motyka ze Stowarzyszenia „Baba” w Zielonej Górze miała pytanie dotyczące uwzględnienia w rozważaniach osób z pokolenia „zet” działających w organizacjach pomocowych, które tworzą inny obraz tego pokolenia niż postrzegany przez świat biznesu. Psycholog, wykładowczyni M. Stolarska wsparła tezę, że właśnie to pokolenie okazuje dużo empatii i chęci pomagania. Spojrzenie środowiska informatyków na wymagania pracowników z pokolenia „zet” przedstawił P. Nasiadka, reprezentujący firmę wdrażającą systemy ERP. W dyskusji, w rozmowach uczestniczyli także Absolwenci Uczelni: Barbara Gawin i Barbara Pietras, aktywni w spotkaniach Klubu Absolwentów. Interesująca i ważna była też wypowiedź Tomasza Gworysa i Agnieszki Fleszar z firmy Kinetic Progress, przedstawicieli Rady Pracodawców, którzy poruszyli tematykę kształtowania u studentów kompetencji oraz umiejętności krytycznego myślenia w biznesie.
Dr A. Malewicz – Pełczyńska powiedziała, że w korporacjach globalnie działających, pracownicy mający kompetencje związane z AI, otrzymują nawet o 25 % wyższe wynagrodzenia. Zwróciła też uwagę na zmianę roli wykładowcy z osoby przekazującej wiedzę na architekta doświadczeń edukacyjnych, do której warto się przygotować poprzez wewnętrzne szkolenia uczelniane.
Dyskusja, rozmowy, wyrażone poglądy przemawiają za celowością kształcenia studentów w tym zakresie a także korzystania w coraz szerszej skali z narzędzi AI w procesie dydaktycznym. Przykładowo, zamiast tradycyjnych esejów, studenci mogą krytycznie ocenić dwa albo trzy raporty wygenerowane przez AI, napisane na podstawie inaczej przygotowanych promptów. Celem uczenia jest wyrobienie u studentów nawyków świadomego korzystania z narzędzi AI, tak dla dobra przedsiębiorstw jak również podnoszenia osobistych kompetencji. Z dystansem należy podchodzić do materiałów generowanych przez AI zważając na zjawisko iluzji kompetencyjnej. W odniesieniu do sfery prawa poruszano kwestie luki związanej z przepisami, które należy dostosować do zmian w otoczeniu. Rzecz w tym, aby ograniczać możliwość wprowadzania błędnych informacji do systemu. Efektem dyskusji jest wspólne zobowiązanie do spotkań kadry prowadzącej zajęcia, aby doskonalić korzystanie z różnych narzędzi AI w celu prowadzenia zajęć ale także przygotowania studentów do pracy w nowych warunkach rynkowych. Dr A. Malewicz - Pełczyńska zaprosiła Wykładowców do stworzenia zespołu monitorującego rozwój AI w kontekście pracy ze Studentami, co spotkało się z zainteresowaniem Audytorium.
Po przerwie kawowej rozpoczęła się druga część konferencji, w której referaty wprowadzające wygłosili - mgr Jakub Lesiński, na temat "Trendy na rynku pracy i wyzwania związane z pokoleniem zet” oraz dr hab. n. med. Sławomir Murawiec, pod tytułem „Koszty psychiczne dostosowania do przyspieszonego rozwoju i sposoby chronienia dobrostanu”. Po przedstawieniu tez referatów, toczyła się interesująca dyskusja, w której zabierali głos wykładowcy akademiccy oraz przedstawiciele praktyki.
W tym fragmencie konferencji dyskusja skupiała się na dwóch wątkach – relacji z pokoleniem „zet” oraz zmian w modelach mentalnych kolejnych generacji pracowników. W odniesieniu do biznesu, zawsze na pierwszym miejscu jest wynik ekonomiczny, zatem liderzy w taki sposób budują zespoły, aby unikać istnienia w nich gwiazd, aby wzmacniać partnerstwo i wprowadzać do praktyki zasady komunikacji naturalnej. Generacja „zet” to jedynie część zasobów kadrowych stąd należy akcentować zarówno prawa, oczekiwania jak również obowiązki pracowników. W odniesieniu do problematyki dobrostanu wskazywano na wzrost znaczenia wspomagania pracowników przez profesjonalistów, w tym psychologów oraz psychiatrów, aby pracownicy mieli szanse bycia z sobą, potrafili krytycznie myśleć, potrafili właściwie doświadczać swoich emocji oraz przejmować nad nimi kontrolę. Podkreślano znaczenie realnego podchodzenia do otoczenia ekonomicznego oraz społecznego, gdzie jest zarówno miejsce dla osób zainteresowanych pracą w biznesie jak również osób skupiających się na aktywności społecznej (np. podmioty NGO), wolontariacie, wspomaganiu innych (np. arteterapii, ornitologii terapeutycznej), wskazywaniu pracownikom sensu.
Warte podkreślenia było spostrzeżenie prof. dra n. med. S. Murawca o pofragmentowanym przeżywaniu, stanach nieistnienia jednostki z powodu utraty autentycznej tożsamości w obliczu nadmiaru informacji zależnych od preferencji AI. Mówca zwrócił też uwagę na obserwowane, częste ostatnio wśród młodych ludzi niedostosowania psychiczne oraz kwestie związane z neuroróżnorodnością, które występują również wśród studentów i studentek.
Sformułowano wniosek, że wobec coraz szybszego tempa zmian w otoczeniu technologicznym oraz społecznym, zasadne byłoby organizowanie takich spotkań, konferencji dwa razy w roku.
Kolejna, trzecia część konferencji to uroczystość wręczenia dyplomów „Animator Akademickiej wyobraźni”, które zostały przyznane przez studentów Uczelni. Na spersonalizowanych dyplomach wydrukowano oryginalne, unikatowe opinie studentów, wyrażane w kwestionariuszach oceniających jakość prowadzonych zajęć. Dyplomy wręczała dr Justyna Majchrzak – Lepczyk, dziekan Wydziału Zarządzania, Administracji i Psychologii, która z dniem 1 września 2025 roku objęła tę funkcję po uroczyście wcześniej pożegnanej dr Małgorzacie Michalik, prof. WSZiP, która tę funkcje pełniła od 2011 roku.
Konferencja została zakończona krótkim podsumowaniem przez prowadzącego oraz dr Magdalenę Mazik – Gorzelańczyk, prof. WSZIP, rektor Uczelni, po czym kontynuowano rozmowy przy stołach, w czasie wspólnego lunchu.
Poznań, 21 września 2025 r.
prof. dr hab. Henryk Mruk







