Wesołych Świąt!

Body: 

Marketingowa Opowieść Wigilijna

          Jest rok 2006. W Kolumbii, od pięćdziesięciu  lat, trwa wojna domowa.  W walkach zginęło już  ponad 220 tys. obywateli. Minister obrony Kolumbii, Juan Manuel Santos, umawia się na spotkanie  z przedstawicielami agencji marketingowej MullenLowe. Zdając sobie sprawę, że nie da się wygrać  wojny siłą, zleca agencji opracowanie  skutecznej strategii, która ma doprowadzić  do pojednania narodu. Agencja przystępuje do pracy   zgodnie z kluczowymi  dla marketingu zasadami. Rozpoczyna gromadzenie informacji, spotykając się z partyzantami, którzy wcześniej opuścili oddziały partyzantów, wyszli z niedostępnej dżungli i wrócili do cywilizacji, do swoich rodzin. Na podstawie prawie setki wywiadów, sformułowano wniosek, który może się wydawać  trywialny. Buntownicy mają takie same potrzeby jak inni obywatele Kolumbii. A zatem uznano, że to są zwykli ludzie a nie partyzanci czy rebelianci. Zrozumiano, że komunikacja z tymi, którzy nadal są w dżungli, powinna dotyczyć atmosfery  domów, rodzin, czyli ich zwykłych potrzeb, uniwersalnych emocji, które są wspólne ludziom. Porzucono stosowaną dotąd koncepcję zaciekłego atakowania ideologii rebeliantów. Zwrócono się do partyzantów z braterskim przesłaniem.  Ustalono, że w przeszłości, skala demobilizacji  rosła w okolicy Bożego Narodzenia.  W grudniu 2010 roku, na kilka dużych drzew  w dżungli, z helikopterów, zrzucono nocą dwa tysiące lampek świątecznych. Zamontowano czujniki ruchu, które zapalały lampki, kiedy ktoś przechodził. Stworzono namiastkę świąt przezywanych w domach, w dzieciństwie. Komunikowano, że jeśli Boże Narodzenie może przyjść do dżungli, to partyzanci mogą wrócić  do domów – „w Boże Narodzenie wszystko jest możliwe. Demobilizujcie się”. W ciągu miesiąca  wróciło ponad 330 partyzantów. Kolejne wywiady pozwoliły ustalić, że wszyscy partyzanci słyszeli o choinkach, światełkach, choć niewielu je widziało w niedostępnych rejonach dżungli. Partyzanci głównie przemieszczali się rzeką – jak autostradą. W 2011 roku, zatem na rzece, umieszczono prawie 7 tysięcy bombek. Schowano w nich  listy od sióstr, braci, rodzin,  z przesłaniem, aby ich adresaci wracali do domów, że wszyscy na nich czekają, z sercami pełnymi miłości rodzinnej. Zdemobilizowało się kolejne  200 osób. Prowadzone nadal wywiady pozwoliły zrozumieć, że nie jest łatwo  znaleźć drogę w dżungli, aby wrócić do domu. Na Boże Narodzenie 2012 roku ustawiono latarnie, które – jak Gwiazda  w Betlejem – wskazywały drogę. Rok później, w miejscach,  gdzie toczyły się walki, umieszczano, pozyskane od matek  fotografie partyzantów, zrobione w dzieciństwie, z prostym napisem:  „zanim stałeś się partyzantem, byłeś moim dzieckiem”.  I znów ponad 210 osób wróciło do domów. Wracający do domów zostali objęci amnestią. Zaproponowano im pomoc  w zdobywaniu kwalifikacji oraz znalezieniu pracy.  W ten sposób praca agencji wspomogła działania rządu, który zmienił podejście. Nie szukano już przestępców, ale zaginionych w dżungli ludzi. Zadowolony był nawet minister finansów, bowiem świąteczne lampki okazały się dużo tańsze niż bomby. A ówczesny minister obrony został Prezydentem Kolumbii (2010 – 2018). J. M. Santos, w 2016 roku został Laureatem Pokojowej Nagrody Nobla.

          Ta piękna i prawdziwa opowieść  dowodzi, że skupienie się na poszanowaniu ludzi, docenianiu ich godności, korzystaniu z dostępnych narzędzi komunikowania, stwarza podwaliny do budowania wspólnego dobra, do tworzenia lepszego świata. Tego wszystkiego, takiego podejścia, możemy sobie życzyć  we wszystkim, czym się zajmujemy  w naszych codziennych działaniach.

          Na podstawie : R. Bregman, Homo sapiens, Wrocław 2020,  opracował Henryk Mruk

 

 

     Naszym Drogim Studentom i Absolwentom, naszym Pracownikom i Partnerom, życzymy radosnych, spokojnych, pogodnych, rodzinnych, ciepłych Świąt Bożego Narodzenia. Niechaj będą one blaskiem miłości Kochanych i Kochających Osób, pięknym czasem wzajemnej życzliwości i dobroci, źródłem energii, szczęścia i poczucia sensu naszego spełnionego życia.

      Życzymy również radości i pomyślności w każdym dniu Nowego, 2021 Roku!

 

                          Władze Kanclerskie, Rektorskie i Dziekańskie

                          Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu

                          Poznań, Boże Narodzenie 2020

 

Przypominamy, że Uczelnia będzie zamknięta od 23 grudnia 2020 r. do 4 stycznia 2021 r.

Obraz: