prof. dr hab. Ewa Mojs

Dorobek dydaktyczny:

UMP – kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej, inicjator wprowadzenia do programu studiów obowiązkowych wykładów dotyczących przemocy domowej, organizator cyklu zajęć edukacyjnych dla pracowników UMP, szkoleń z zakresu komunikacji oraz radzenia sobie ze stresem.

Organizacja i realizacja wraz z zespołem Zakładu Psychologii Klinicznej zajęć edukacyjnych dla pracowników pogotowia ratunkowego z zakresu psychologii stresu i zachowań w sytuacjach kryzysowych w ramach zadań doskonalnia zawodowego tejże grupy.

Do ważnych osiągnięć organizacyjnych i dydaktycznych należy również przygotowanie nowych programów zajęć z zakresu psychologii oraz zorganizowanie dla studentów bezpłatnej pomocy psychologicznej.

 

  • 2016 – uzyskanie tytułu naukowego profesora nauk o zdrowiu
  • 2011 – uzyskanie stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk o zdrowiu
  • 2001 – uzyskanie stopnia naukowego dr n. biol.
  • 1997 – uzyskanie 1 specjalizacji z psychologii klinicznej,
  • 1994 – UAM, kierunek psychologia, specjalność psychologia kliniczna,

Dorobek naukowy:

Na dorobek naukowy składa się współautorstwo/ autorstwo 136 publikacji w czasopismach medycznych i psychologicznych oraz 137 doniesień zjazdowych.

 

Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół obszaru psychologii klinicznej, szczególnie z okresu rowojowego, chorób przewlekłych i czynników wpływających na ich powstawanie, znoszenie a także efektywność leczenia, a wyniki badań naukowych prowadzonych w zakresie analizy czynników wpływających na skuteczność neurorehabilitacji wykorzystywane są w codziennej pracy z pacjentami z uszkodzeniami mózgu.

 

Praktycznym efektem działań naukowych było m.in. opracowanie algorytmów diagnostycznych z zakresu psychologii dla dzieci i młodzieży z padaczką opublikowane w „Medycynie po dyplomie” oraz zasad postępowania z zakresu neurorehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami O.U.N. w oparciu o zjawisko plastyczności układu nerwowego.

 

Wyniki prowadzonych badań pozwoliły na przygotowanie algorytmów postępowania terapeutycznego dla dzieci małych z uszkodzeniem układu nerwowego.

Następnie badania z zakresu otyłości dzieci i młodzieży i jej powikłań pozwoliły na przygotowanie kompleksowego programu rehabilitacyjnego uwzględniającego treningi psychologiczne dla pacjentów.

 

Badania o charakterze badawczo-rozwojowym pozwoliły na przygotowanie w języku polskim, hiszpańskim i duńskim kompletnej multimedialnej platformy internetowej o charakterze edukacyjnym skierowanej dla nieprofesjonalistów - opiekunów rodzinnych osób chorych z demencją.

 

Obecnym obszarem zaangażowania naukowego jest prowadzenie projektu o innowacyjnym charakterze - przygotowanie algorytmów postępowania terapeutycznego i edukacyjnego w zakresie nauki języka angielskiego dedykowane dzieciom z deficytami poznawczymi należącymi do grupy ryzyka dysleksji. Przygotowane algorytmy terapeutyczne i edukacyjne zwiększą efektywność uczenia się języków obcych oraz zminimalizują ryzyko wykluczenia społecznego, przyczynią sie do wyrównywania szans dzieci z deficytami, już w wieku dorosłym, na rynku pracy.

 

Doświadczenia zawodowe:

Psycholog i neuropsycholog praktyk, początkowo w Klinice Neurologii Dzieci i Młodzieży, następnie w Wielkopolskim Centrum Neurologii Dzieci i Młodzieży, a także wspierając diagnostycznie i terapeutycznie Klinikę Reumatologii i Rehabilitacji UM, Oddział Ginekologiczno-Położniczy Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kaliszu.

Ważnym elementem aktywności zawodowej jest praca kliniczna.

Członek komitetów naukowych i organizacyjnych konferencji organizowanych przez UMP, na przykład: „Zdrowie społeczne”, „Profilaktyka zagrożeń zdrowotnych i społecznych dzieci i młodzieży”.

Członek towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Neurofizjologii Klinicznej, Polskiego Towarzystwa Balneologicznego oraz Medycyny Fizykalnej, Polskiego Towarzystwa Nauk o Zdrowiu, European Ass. of Social Medicine a także jestem Członkiem Założycielem Polskiego Towarzystwa Terapii Traumy.

Członek Komitetu Naukowego "Pielęgniarstwa Polskiego".

2010 r. - organizacja działającej przy Zakładzie Psychologii Klinicznej poradnii psychologicznej dla studentów UMP. W ramach tej poradni prowadzone są zajęcia psychoterapeutyczne, interwencje kryzysowe i poradnictwo dla studentów wszystkich kierunków UMP, a także dla pracowników Uczelni.