Studia podyplomowe Kompetencje psychologiczne w pracy z dziećmi i młodzieżą
Opis studiów:
Celem studiów podyplomowych jest stworzenie najlepszych warunków do rozwijania odporności psychicznej dzieci i młodzieży ale także nauczycieli i osób zaangażowanych w budowanie wsparcia w środowisku szkolnym w oparciu o najnowszą wiedzę i praktyczne metody pomocy psychologicznej.
Słuchacze poznają rozwiązania, które będą pomocą w diagnozowaniu kryzysów i zaburzeń psychicznych oraz tworzeniu strategii wspierania zasobów psychicznych dzieci i młodzieży.
Dynamiczne zmiany w kulturze, systemie edukacji, a także postpandemiczne lęki wywołują zaburzenia psychiczne, w tym zaburzenia odżywiania i choroby współistniejące, narastającą przemoc wywołującą depresję, które wymagają adekwatnej wiedzy i umiejętności udzielania skutecznej pomocy psychologicznej.
Cena studiów podyplomowych:
6000 zł
Program studiów podyplomowych:
1. Kryzys w systemie rodziny a pierwsza pomoc psychologiczna (16h)
dr Grażyna Teusz
- Radzenie sobie z różnego rodzaju zdarzeniami kryzysowymi a jakość organizacji systemu rodzinnego i jego ontycznej tożsamości.
- Rodzina prawidłowa versus dysfukcyjna a zaburzenia rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży. Wzory komunikacji interpersonalnej w systemie rodziny.
- Kryzys, krytyczne wydarzenia życiowe w cyklu życia rodziny - pierwsza pomoc psychologiczna, skierowanie do dalszej pomocy specjalistycznej.
- Narzędzia wspierające pierwszą pomoc psychologiczną nauczyciela/psychologa: umiejętności oraz techniki komunikacyjne, ćwiczenia dla dzieci i młodzieży, narzędzia do pracy z emocjami, sferą poznawczą i ciałem, narzędzia do monitorowania przebiegu kryzysu.
2. Problemy codzienności współczesnych nastolatków (16h)
dr Karolina Kręglewska
mgr Marta Stolarska
- Dzieciństwo i dorastanie jako skomplikowany projekt konstruowania obrazu samego siebie i poczucia tożsamości.
- Przemoc w rodzinie i szkole wobec dzieci i młodzieży. Przemoc rówieśnicza. Możliwości i sposoby wsparcia dla ofiar przemocy. Przeciwdziałanie zjawisku przemocy w szkołach, wybrane metody i narzędzia.
- Znaczenie relacji w okresie dzieciństwa i dojrzewania. Udział mediów społecznościowych i nowych technologii w procesie budowania relacji.
- Hejt a agresja i frustracja. Oblicza samotności i osamotnienia u dzieci i młodzieży. Metody przeciwdziałania hejtowi i prześladowaniu w szkole, strategie radzenia sobie.
3. Depresja dzieci i młodzieży – ocena ryzyka i interwencje na poziomie szkoły (16h)
Sylwia Sitkowska
Damian Berent
- Co mówi o depresji współczesna nauka? Typy depresji.
- Depresja dzieci i młodzieży w świetle teorii przywiązania. Styl przywiązania, a depresja w okresie dorastania.
- Wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem, a depresyjność młodzieży.
- Kryteria diagnostyczne depresji. Objawy depresji młodzieńczej.
- Wpływ depresji na myślenie, emocje i zachowanie.
- Sposoby przeciwdziałania depresji u dzieci i młodzieży.
- Wspieranie i traktowanie dziecka z depresją w szkole.
4. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – diagnoza i przeciwdziałanie (16h)
prof. UAM dr hab. Tomasz Hanć
- Rodzaje, przyczyny, objawy i konsekwencje zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży.
- Rozpoznawanie i uspokajanie stanów lekowych u dzieci i młodzieży.
- Wybrane metody, techniki, stretegie i narzędzia pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami lękowymi.
5. Próby samobójcze i samookaleczenia wśród dzieci i młodzieży - ocena ryzyka, pomoc, budowanie wsparcia i współpraca ze specjalistami (16h)
prof. dr hab. E. Mojs
- Myśli, groźby, tendencje i czyny - samobójstwa, samookaleczenia i inne zachowania autoagresywne u młodzieży.
- Źródła zachowań autoagresywnych. Ocena ryzyka samobójstwa u dzieci i młodzieży.
- Funkcje zachowań związanych z samookaleczniem u młodzieży cierpiącej na depresję.
- Rodzina jako niejednoznaczny czynnik suicydogenny.
- Działania pozorne a system wsparcia dzieci i młodzieży po próbach samobójczych.
- Plan bezpieczeństwa, uważność na myśli i tendencje samobójcze. Budowanie systemu wsparcia w szkole.
6. Zaburzenia odżywiania wśród dzieci i młodzieży. Praca z uczniami w spektrum autyzmu. (8h+8h)
Sylwia Sitkowska
Damian Berent
Spektrum autyzmu
- Spektrum autyzmu – rozpoznanie
- Oblicza choroby, zachowania dzieci nieneurotypowych
- Uczenie się dzieci ze spektrum autyzmu
- Relacje dzieci ze spektrum autyzmu
- Wsparcie dzieci ze spektrum autyzmu, rola empatii
- Specyfika komunikacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu
- Nastolatek z autyzmem i jego (trudne) przejście w okres dorosłości
- Rola szkoły we wspomaganiu rozwoju nieneurotypowego
Zaburzenia odżywiana
- Różnorodność postaci zaburzeń odżywiania
- Zaburzenia odżywiania i choroby współistniejące
- Psychospołeczne uwarunkowania zaburzeń odżywiania
- Zjawisko gotowości anorektycznej
- Jak współpracować z rodzicami dzieci z zaburzeniami odżywiania
- Jak rozmawiać z dzieckiem z zaburzeniami odżywiania
7. Warsztaty doskonalenia kompetencji psychologicznych (16h)
dr Grażyna Teusz
prof. dr hab. Ewa Mojs
- Pojęcie kompetencji osobistych, umiejętność korzystania z własnych doświadczeń i budowania ścieżki własnego życia.
- Rozwój umiejętności służących budowaniu relacji i związków z drugą osobą, umożliwiających stworzenie interakcji, które sprzyjają optymalnemu korzystaniu z własnych sił i zasobów rozwojowych. Wykorzystanie elementów CFT – terapia skoncentrowana na współczuciu, jako dostępu do dobrostanu, do rozwoju współczującej postawy wobec siebie oraz innych (dziecko, młodzież, etc.).
- Poznawcze oraz emocjonalne rozumienie skutecznego działania.
- Praktykowanie uważnego współczucia, uczenie się zachowania równowagi w umyśle oraz zwiększania dostępności do uczuć, emocji i dobrostanu, poczucia bezpieczeństwa oraz więzi.
- Refleksja nad konstrowaniem indywidualnego stylu (nauczyciela/psychologa) tworzenia więzi, relacji i budowania kontaktu z dziećmi i młodzieżą.
- Umiejętność pomagania i organizownaia środowiska/kontekstu oraz poszerzania zasobów osobowych – własnych oraz innych, z którymi nauczciel/psycholog pracuje.
8. Zaliczenie – symulacja case study z rozwiązaniem
Wykładowcy:
- prof. dr hab. Ewa Mojs
specjalistka zakresu psychologii klinicznej i neuropsychologii, psycholożka, psychoterapeutka, Kierownik katedry i Zakładu Psychologii Klinicznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
- dr Grażyna Teusz
pedagożka i terapeutka sytuacji kryzysowych, obszary specjalizacji - psychologia rodziny, terapia par, wykładowczyni Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Karolina Kręglewska
psycholożka, psychoterapeutka systemowa, doktorantka na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, przez wiele lat psycholog szkolny
- mgr Marta Stolarska
psycholożka, psychoterapeutka, pracująca od ponad 15 lat w obszarze profilaktyki i wspierania osobistego potencjału, a także w zakresie interwencji i poradnictwa w sytuacjach kryzysowych oraz terapii indywidualnej i grupowej
Warunki przyjęcia:
Warunkiem przyjęcia na studia jest złożenie dokumentów, w tym odpisu dyplomu ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich oraz uiszczenie opłaty rekrutacyjnej.
Warunki ukończenia:
Zaliczenie studiów następuje na podstawie zaliczeń poszczególnych modułów oraz końcowej rozmowy zaliczeniowej podczas ostatniego zjazdu. Słuchacz powinien się wykazać wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi nabytymi podczas trwania studiów i w ramach pracy własnej.
3.00-3.49 | dostateczny |
3.50-3.70 | dostateczny plus |
3.71-4.20 | dobry |
4.21-4.49 | dobry plus |
4.50-5.00 | bardzo dobry |