Interwencja kryzysowa

Opis studiów:

Dwusemestralne studia podyplomowe „Interwencja kryzysowa” dedykowane są absolwentom studiów wyższych drugiego stopnia z zakresu psychologii, pedagogiki, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także ratowników medycznych.

Celem priorytetowym studiów podyplomowych jest przedstawienie podstawowych koncepcji kryzysów ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia kryzysu, sytuacji kryzysowej, wydarzeń krytycznych i ich następstw,  zdobycie przez słuchaczy rzetelnej wiedzy oraz umiejętności praktycznych wykorzystywanych w interwencji kryzysowej. Poznanie i przyswojenie podstawowych pojęć, teorii, koniecznych do zrozumienia natury kryzysu oraz przeprowadzenia w oparciu o pozyskane umiejętności skutecznej strategii i adekwatnej, do rodzaju sytuacji kryzysowej, interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa zostanie ukazana jako metoda skutecznej pomocy w rozwiązywaniu problemów kryzysowych. 

Program studiów koncentruje się na profilu praktycznym. Ukierunkowany jest na rozwijanie umiejętności możliwych do zastosowania bezpośrednio po ukończeniu studium. Zajęcia prowadzą doświadczeni interwenci kryzysowi, certyfikowani konsultanci kryzysowi, coache i mentorzy kryzysowi oraz psychologowie,  którzy podzielą się ze słuchaczami swoją wiedzą, doświadczeniem, kompetencjami i umiejętnościami.

W poszczególnych modułach prowadzący przedstawią założenia teoretyczne, następnie rozwiązania praktyczne: zasady oraz strategie udzielania pomocy i wsparcia w zróżnicowanych rodzajach interwencji kryzysowej. Wykorzystają w tym celu najnowsze narzędzia do pracy z osobami w kryzysie. Słuchacze będą mieli okazję rozwijania i doskonalenia umiejętności udzielania pierwszej pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysowych.  

 

 

Cena studiów podyplomowych:

W dwóch ratach 2*3500 zł = 7000 zł

W czterech ratach 4*1750 zł = 7000 zł

W dziesięciu ratach 10*700 zł = 7000 zł

 

 

 

 

 

Program studiów podyplomowych: 120 godz. (8 modułów po 15 godz., 40 pkt. ECTS):

Moduł 1.

Interwencja kryzysowa - znaczenie terminu w literaturze przedmiotu. Cele i cechy interwencji kryzysowej.
Psychologiczne rozumienie kryzysu. Rozpoznawanie kryzysu, czynników wywołujących kryzys i właściwości zdarzenia wywołującego kryzys. Różnica – stres, sytuacja trudna, kryzys.
Rodzaje wydarzeń kryzysogennych i rodzaje kryzysów: kryzysy rozwojowe, kryzysy egzystencjalne, kryzysy sytuacyjne (traumatyczne), kryzysy chroniczne, kryzysy środowiskowe.
Klasyczna teoria kryzysu Caplana, poznawcza teoria kryzysu Lazarusa, teoria rozwoju osobowości Eriksona - jak je wykorzystać w praktyce.
Praca indywidualna/grupowa w obszarze identyfikowania reakcji na sytuacje trudne, kryzysowe, w oparciu  o wybrane  case study – ćwiczenia.   

 

Moduł 2.

2.1. Jak przebiega kryzys? Dynamika i natężenie kryzysu. Potencjał rozwojowy kryzysu.

2.2. Poznanie i wykorzystanie narzędzi do analizy zasobów indywidualnych oraz monitorowania natężenia i głębokości kryzysu  -  metoda Formularz Oceny Selektywnej (FOS). 

2.3. Profil osoby w kryzysie: powszechne objawy reakcji psychicznej na kryzys w funkcjonowaniu afektywno-poznawczo-behawioralnym. Praktyczne sposoby identyfikowania objawów kryzysu.  Korzystanie ze wsparcia społecznego jako sposób radzenia sobie w sytuacji kryzysowej. 

2.4. Kryzys jako źródło poważnych zaburzeń. Dysfunkcjonalności  w wyniku doświadczania kryzysu: brak wsparcia, nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie z kryzysem, uzależnienia, zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju - depresja/dystymia.

 

Moduł 3.  

3.1. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej: rozwój doskonalenia sprawności komunikacyjnych interwenta (normalizacja, słuchanie, pozytywne wzmocnienie, klaryfikacja, parafraza, odzwierciedlenie, psychoedukacja, pytania zamknięte, pytania otwarte). 

3.2. Procedury stosowane w skutecznej interwencji kryzysowej: Interwent  podejmujący rolę  towarzyszenia osobie w kryzysie, pomagając krok po kroku odzyskać stan równowagi i funkcjonowania zbliżony do tego sprzed kryzysu. 3.3. Etapy interwencji kryzysowej. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej: zdefiniowanie problemu, zapewnienie bezpieczeństwa, wspieranie, rozważenie możliwości, układanie planów, uzyskanie zobowiązania klienta.

 3.4. Umiejętności interwenta/pomagającego. Postępowanie i działanie w konkretnych rodzajach kryzysu.

 

Moduł 4. 

4.1. Zespół stresu pourazowego. Dynamika PTSD – posttraumatic stress disorder, jego złożoność i trudność zdefiniowania, znaki rozpoznawcze i sprzeczne rozpoznania. Indywidualne objawy PTSD, wzorce nieprzystosowania charakterystyczne dla PTSD.

4.2. Rodzaj i charakterystyka interwencji – dwufazowość: 1) koncentracja na ocenie, rozpoznaniu i rozpracowaniu urazu i jego objawów 2) Podejmowanie przez osobę wysiłków umożliwiających przystosowanie społeczne. Specyfika pracy interwencyjnej z dziećmi w przypadku PTSD.

     

Moduł 5.

5.1. Rodzina w kryzysie. Przemoc w rodzinie – charakter sekwencyjny, rozwojowy i dynamiczny. 

5.2. Przemoc w rodzinie, powszechność przemocy, mechanizm zjawiska przemocy – psychospołecze i kulturowe. Czynniki psychologiczne i stresujące oraz cykl przemocy.

5.3. Strategie i elementy interwencji w przypadku przemocy domowej: wysłuchiwanie, wspieranie, zapewnianie bezpieczeństwa. Rozwój kompetencji emocjonalnych i działaniowych w pracy z przemocą w rodzinie.

     

Moduł 6.

6.1. Interwencja kryzysowa w przypadku zachowań samobójczych. Kryzys zagrożenia życia.

6.2. Podejścia wyjaśniające zachowania samobójcze: psychodynamiczne podejście Freuda, socjologiczne podejście Durkheima i inne wyjaśnienia.

 6.3. Dynamizm samobójstwa – sygnały zamiarów samobójczych, myśli samobójcze, plany samobójcze, intencje samobójcze, czynniki ryzyka. Strategie interwencji. Praktyczne umiejętności.  

 

Moduł 7. 

7.1. Kryzys utraty, osierocenia i żałoby a interwencja kryzysowa. Rodzaje strat: śmierć współmałżonka, śmierć dziecka, śmierć bliskiej osoby, utrata pracy, separacja i rozwód.

7.2. Mechanizm żałoby i podejścia do żałoby. Model Kübler-Ross, model Schneidera, model Dutra – transformacja smutku po stracie.

7.3 Strategie interwencji adekwatne do stadium żałoby po stracie. Radzenie sobie ze skutkami kryzysu po stracie.  Obrona interwenta przed traumatyzacją pośrednią.

   

Moduł 8.

Modele ośrodków interwencji kryzysowej. Rozwój, organizacja i zadania ośrodków interwencji kryzysowej.  

 

 

Warunki przyjęcia:
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie dokumentów, w tym odpisu dyplomu ukończenia studiów magisterskich z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu lub nauk społecznych oraz uiszczenie opłaty rekrutacyjnej.

 

 

Warunki ukończenia:
Zaliczenie studiów podyplomowych następuje na podstawie zaliczeń (dotyczących wiedzy i umiejętności) poszczególnych modułów oraz końcowej rozmowy zaliczeniowej podczas ostatniego zjazdu.

Słuchacz powinien się wykazać wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi  nabytymi podczas trwania studiów podyplomowych i w ramach pracy własnej. Po ukończeniu studiów podyplomowych słuchacz otrzymuje Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

 

3.00-3.49 dostateczny
3.50-3.70 dostateczny plus
3.71-4.20 dobry
4.21-4.49 dobry plus
4.50-5.00 bardzo dobry

 

 

Kierownik studiów podyplomowych:
prof. dr hab. n. o zdr. Ewa Mojs, dr Grażyna Teusz

 

 

Czas trwania studiów:
Program obejmuje 120 godzin. Studia będą trwać dwa semestry i będą prowadzone w systemie zaocznym, w sesjach sobotnio-niedzielnych.

Liczba godzin w I semestrze: 60
Liczba godzin w II semestrze: 60